Nixen op Naxos - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Paul & Ursula Krugers - WaarBenJij.nu Nixen op Naxos - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Paul & Ursula Krugers - WaarBenJij.nu

Nixen op Naxos

Door: Paul & Urs

Blijf op de hoogte en volg Paul & Ursula

29 Augustus 2009 | Griekenland, Naxos

Nixen op Naxos

De titel van vandaag is – met dank - uit een sms van Dennis. Want het geeft een beetje weer wat we vandaag gedaan hebben. Als je rondrijden tenminste niksen wil noemen …..

Het voordeel van een appartement in de stad is dat je nooit ver weg bent van een supermarkt. Lekker verse broodjes, stuk worst, jam, chocopasta, vruchtensap en een kop koffie maken een feestmaal van het ontbijt. Terwijl Paul vanmorgen het verhaal van gisteren aan het uploaden was, ging Urs dus even naar de super. Gisteren in de haven van Santorini zagen ze haar al voor een Griekse aan, vanmorgen was het niet veel anders. Hele verhalen kreeg ze te horen….. maar waar het over ging?
De nacht was weer even wennen geweest. Aan de geluiden van de stad, aan weer een ander bed. Geluiden van luidruchtige buren wennen volgens ons nooit, helaas.

Na het ontbijt een auto gehuurd voor 3 dagen. Jawel, we blijven wat langer op Naxos. We hebben een beetje behoefte aan wat strand.
Dus zijn we vandaag maar zuidwaarts de kust met de mooie stranden afgegaan. Nou, over de stranden is niets te veel gezegd. Wat een prachtige zandstranden! Glashelder water, een beetje wind ….. Strand, zoals strand hoort te zijn.
Onderweg kwamen we nog langs een drietal molens, waarvan er twee in vergaande staat van verval waren, maar nummer drie was nog helemaal klaar voor gebruik. Inclusief de zeilen aan iedere wiek, die naar behoefte groter of kleiner gemaakt kunnen worden.
Ter hoogte van Aliko hadden we er genoeg van. Eerst een lekkere frappé bij een kleine taverna langs de weg. Bij het afrekenen waren we € 3,00 kwijt. Aan de boulevard op de meeste eilanden red je daar vaak niet eens 1 koffie mee.
Even later de auto geparkeerd en lekker naar het strand door een stukje geweldige natuur. Prachtig met het eiland Paros op de achtergrond.. Nou, hoe het strand was hebben we hiervoor al beschreven.
Nadat we lekker iets meer dan een uurtje hadden gelegen zijn we verder gereden.
Het zuiden is verder veel van hetzelfde. Heuvelachtig, met wegen en weggetjes naar een strand. Naxos is wel een stuk groener dan de meeste eilanden die we hiervoor hebben bezocht.
Terug richting Chora (Naxos-stad), uiteraard via een andere weg.
In het dorp Moni een soort tosti met een koud biertje naar binnen gewerkt. Lekker op een klein terras, in de schaduw, tussen de bewoners. Was nog gezellig ook!
Verderop bij Kinidaros genoten van het uitzicht over het groene dal en de verderop gelegen bergen.
Het was leuk om later onderweg zowel de marmergroeve, de ruwe blokken als de marmerplaten te zien. Van ruw begin tot eindproduct, want de vloer- en wandtegels lagen op palets al klaar voor vervoer.

Het was een warme dag, dus tijd voor een verfrissende duik in de zee bij Naxos-stad. Daar knapt een mens van op.
In het appartement een lekkere douche genomen en we kunnen vanavond de hele wereld weer aan.
En morgen? Dat zien we dan wel weer.

• 31 Augustus 2009 - 06:25

Eric:

Wat een grappige molen :)