Lekker een stukje rijden - Reisverslag uit Skópelos, Griekenland van Paul & Ursula Krugers - WaarBenJij.nu Lekker een stukje rijden - Reisverslag uit Skópelos, Griekenland van Paul & Ursula Krugers - WaarBenJij.nu

Lekker een stukje rijden

Door: Paul & Urs

Blijf op de hoogte en volg Paul & Ursula

02 Juni 2011 | Griekenland, Skópelos

We hebben ons voorgenomen om vandaag de rest van de hoofdweg af te rijden naar Glossa. Het eerste stuk naar Mylia hebben we al gehad, dus dat rijdt lekker door.
Op de kaart hebben we al gezien dat er na Mylia nog wat stranden zijn, dus ook die moeten we nog inspecteren.
We vinden zelfs nog een echt plaatsje: Elios. Helemaal nieuw (nou ja, nieuw), want het oude Elios is lang geleden door een aardbeving verwoest en de bewoners hebben toen maar besloten om aan de kust een nieuwe stad te bouwen.
Wij vinden er niet veel aan, dus doorrijden maar. Via een paar hele smalle straatjes bereiken we de hoofdweg weer.
Even verderop een ander bordje naar een strand. Daar moeten we dus toch ook even kijken. Ooit is blijkbaar het plan ontstaan om de weg te verharden, maar helaas klopte ook hier de berekening niet van de hoeveelheid cement die er nodig was. Na enige tijd werd het dus onverhard. En smaller. Maar het was de moeite waard. Een heel verlaten strand wachtte op ons met een schitterend uitzicht op Glossa, dat vrij hoog tegen de berg aan ligt.
Daar moesten we dus naar toe. Natuurlijk rijden we bij voorkeur niet dezelfde weg terug, dus zodra het maar enigszins kon sloegen we af. Dat werd af en toe nog best spannend, maar het autootje liet ons niet in de steek en de steilste hellingen werden zonder moeite genomen.
Voordat we naar Glossa gingen reden we eerst naar Loutraki. We wilden toch zien waar we bijna van boord waren gegaan.
Loutraki is een heerlijk relaxed havenplaatsje met een paar taverna’s. Wij reden langs het strandje en konden uiteindelijk niet verder. Hé, er stond een bord met uitleg wat er voor oudheidkundigs te zien was. De Romeinen hadden hier in de grijze oudheid baden aan de kust aangelegd, maar een en ander was nog niet echt onderzocht. Met een klein beetje klauteren konden we ons wel een beeld vormen, maar het enige wat er nog echt te zien was van die voorbije beschaving was een klein plateau met mooi ingelegde kiezels. Veel was het dus niet, maar wel erg leuk om een keer gezien te hebben.
Inmiddels was het al weer erg warm geworden, dus moet Glossa helaas nog even wachten op ons bezoek, want het is daar – net als in Skopelos-stad – klimmen door de smalle straatjes. Waarom bouwden die Grieken hun huizen niet lekker op een vlak stuk land?
Op de terugweg zagen we vlak na Glossa een bord dat wees naar een klooster of kerk. Als dat zo aangegeven staat is het vaak de moeite waard om even te gaan kijken. Het was toch nog een aardig stukje rijden en pas aan het eind van het weggetje zagen we waar we terecht waren gekomen: het beroemde kerkje uit de film Mama Mia. Een 300 treden omhoog! Van een afstandje zag het er ook erg mooi uit….
We hebben het wel een beetje gehad voor vandaag, dus op naar Mylia. Daar konden we nog mooi wat eten en een paar uurtjes naar het strand.
Of het nu kwam omdat we allebei behoorlijke trek hadden gekregen, of dat het eten gewoon weer erg lekker was weten we niet, maar het smaakte allemaal weer prima.
En ’s avonds in het hotel was het al niet anders……

• 05 Juni 2011 - 16:24

Cor Jantina:

Lekker hé dat toeren en overal even stoppen en leuk omdat kerkje tezien
    Maar 300 treden ik moet daar even niet aan denken maar wel erg leuk . Moesten jullie niet even een duik nemen bij dat stille strand?

• 06 Juni 2011 - 07:45

Eric: