Kalloni - Reisverslag uit Míthymna, Griekenland van Paul & Ursula Krugers - WaarBenJij.nu Kalloni - Reisverslag uit Míthymna, Griekenland van Paul & Ursula Krugers - WaarBenJij.nu

Kalloni

Door: Paul & Urs

Blijf op de hoogte en volg Paul & Ursula

10 September 2010 | Griekenland, Míthymna

Volgens de site van “waarbenjij.nu” kunnen we de komende dagen wat minder weer verwachten. Zondag zelfs geheel bewolkt, met een kans op neerslag van 10%.
Voor vandaag was de voorspelling ook een flinke portie wolken, maar we hebben pas eind van de middag wat schapenwolkjes en hoge sluierbewolking gezien. Aan de temperatuur ligt het niet.
Gisteravond waren we door de livemuziek bij Costas wat later thuis dan gewoonlijk. Maar we hebben wel een leuke avond gehad. De muzikant was wat beter bij stem en de cassettebandjes (!) sleepten ook wat minder, zodat het er allemaal leuk uit kwam. Wat we niet wisten was dat er ook gedanst werd. Een van de jongens die bij Costas werkt, Jorgos, blijkt een heel goede danser te zijn. En de vuurdans, waarbij Costas met een knijpfles met spiritus of zoiets de vloer in de fik zet, is altijd weer leuk om te zien. En we hebben nu eindelijk een CD van de muzikant van onze bruiloft.

Vandaag zijn we de dag begonnen met een stukje toeren. Via Petra, Anaxos en Skalachori naar Kalloni. Geen nieuwe route voor ons, maar wel een leuke en niet te lang. Want eenmaal in Kalloni gaf de thermometer in de auto 34 graden aan. Vlak voor Kalloni troffen we bordjes aan naar – wat later bleek – een soort studiecentrum. Onze nieuwsgierigheid dwong ons gewoon om de verharde weg te verlaten en te onderzoeken waar de bordjes nu eigenlijk naar toe leiden.
Eerst kwamen we bij een kerkje, met daartegenover een verhuurder van mountainbikes. Vreemd, zo in Nergenshuizen. Maar toen we een stukje verder liepen zagen we het studiecentrum, wat druk bezocht werd door – naar wij menen – Scandinavische vrouwen en een enkele man. We hebben niet kunnen ontdekken wat zij studeerden, maar omdat er ook appartementjes in het centrum waren, kunnen we ons voorstellen dat de studenten er ook af en toe op uit mochten (of moesten) en dan is in zo’n omgeving een fiets wel een uitkomst.
Daarna een leuk ritje door een soort landbouwgebied. Niet te vergelijken met Nederland, want de meeste velden waren kaal en dor op een enkel veld na waar nog een rondje aardappelen werd geteeld. Kan nog mooi voor de winter!
In Kalloni de auto geparkeerd en eerst maar eens een frappé scoren, want daar was het onderhand toch wel tijd voor. We liepen achter op schema.
Kalloni is een wat grotere stad, die op Lesbos nog steeds een belangrijke rol speelt. Het is dan leuk om midden tussen de bewoners op een terrasje te zitten en gade te slaan hoe de dagelijkse contacten hier verlopen. We verstaan er geen hout van, maar dat mag de pret niet drukken. Kunnen we ons ook niet ergeren aan eventueel dom gezwets.
Daarna nog even rond geslenterd en een paar winkels bezocht (Urs dan, want wat moet Paul in een kledingwinkel?) En toen was het toch wel hoog tijd om een bakker te bezoeken. Urs werd een beetje flauw. Dat kan ook aan de warmte hebben gelegen. Solidair als Paul is heeft hij ook maar twee broodjes naar binnen gewerkt.
En toen was het toch wel weer tijd om naar het strand te gaan. Wat kan de zee toch heerlijk zijn…